3 Temmuz 2017 Pazartesi

POPÜLER KÜLTÜR İLE MARİNE EDİLMİŞ TÜRK KLİPÇİLİĞİ

  Türkiye' de  müzik yapanların kliplerini yapanlar, geçmişte ve günümüzde aşırı MTV izlemekten klibini çektikleri kişiyi "özenti" durumuna düşürmektedir ki zaten klibi çekilenler de aynı oranda MTV izlemiştir. Yani çeken memnun çektiren memnundur. Gerçi "özentilik"de vadesini çoktan doldurmuş bir kavramdır. Kapitalizminde yoğun etkisiyle tek tipleştirilen insanlar (her ne kadar alternatif düşünce biçimleri ve tipleri olsa da onlar da kendi içlerinde tek tipleştirilmiştir) için öteki olmak zaten zor bir durum değildir. Mesela "kıro" ve "kıroluk" kavramları. Geçmişte sosyo-kültürel durumlara göre farklılık gösterse de kullanıldığı yere göre belli bir tanımı ortaya koyardı. Ama günümüzde kavramlar iç içe geçtiği için bu tarz kelimeler tanımlama kelimesi olarak kendine yer bulamaz. Net bir tanımı ortaya koyamayan kelimelerde "popüler" ve sıradanlaşmış kelimelerdir. Yani "kıro" ve "kıroluk" modadır diyebiliriz. Ama lokasyonel bir modadır. Çünkü herhangi bir modanın çıkış kaynağını besleyecek ve legalleştirecek öğelere ihtiyacı vardır.
   MTV ise daha global bir tek tipleştirme projesidir. Bir çok öğe sunar ve bu öğelerle beslenebilme potansiyeli olan toplumlar bunu hazım sistemlerine monte eder. 
   "Popüler olan her şey vasattır" demek yanlış olur ama her şey popülerleştirilebilir.
   Kısacası, Türkiye'deki klip sektörü MTV çöplüğü ün arka bahçesi olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder